Mol Gebeliği (Üzüm Gebeliği)

Gebelik; bebek ve bebeği besleyen plasentadan oluşan bir yapıdır. Plasenta anne ve bebek arasında oksijen ve besin transferini sağlayan ünitedir. Ayrıca bebeğin ürettiği toksik maddeler plasenta yoluyla anneye geçerek dışarı atılır. Sağlıklı kromozomlardan oluşan bir gebelikte bebek ve plasenta sorunsuz olarak gelişmektedir. Ancak kromozom bozukluğu olan bazı gebeliklerde bebek ve plasenta gelişimi sağlıklı olmaz ve molar gebelik adı verilen ve üzüm tanelerine benzerliğinden dolayı “üzüm gebeliği” olarak da adlandırılan yapı ortaya çıkabilir.

Gebeliklerin yaklaşık 1-2/1000 inde saptanan bu durumun tanısı kolaydır. Gebe kalındıktan sonra doktor muayenesine giderek ultrason kontrolunu yaptırmak tanıyı sağlamada en önemli yoldur.Rahimin büyüklüğü normal gebelik haftasına göre çok daha büyüktür.Ultrasonda mol gebeliğinin özel bir görünümü vardır ve tanı rahatlıkla konabilir. Mol gebeliğinin tanısında kullanılan diğer önemli test B-hCG düzeyinin bakılmasıdır. B-hCG düzeyi normal gebeliğe göre çok daha yüksektir, çünkü hücreler yüksek oranda bu hormonu üretmektedir.

Mol gebelikleri 2 tür olabilir: Gebeliğin tamamı bozularak mol gebeliği oluşabilir (tam mol) ya da embriyo oluşur ve plasentanın bir bölümü mol gebeliğine dönüşebilir buna da kısmi mol gebeliği adı verilir.

Mol gebeliklerinin tedavisi gebeliğin sonlandırılmasıdır. Tam mol teşhis konulduğu anda küretaj yapılarak boşaltılmalıdır. Kısmi mol gebeliğinde ise bebek yaşayabilir hale geldikten sonra doğum yaptırılır ve molar değişiklik gösteren plasenta çıkartılır.

Mol gebeliklerinde önemli nokta bunun koryokarsinom adı verilen kanserleşmeye dönüşmesidir. Özellikle tam mol gebeliğinden sonra vakaların %15-20’i koryokarsinoma dönüşmektedir. Mol gebeliğinin boşaltılmasından sonra B-hCG düzeyleri takip edilerek bu hücrelerin tamamen ortadan kaybolduğundan emin olunmalıdır. İşlemden sonra yaklaşık 7-8 haftada B-hCG düzeyleri normale dönmelidir, eğer daha uzun sürüyorsa kanser gelişimi açısından dikkatli olmak gerekir.

Mol gebeliği sonrası oluşabilecek koryokanserin iyi yönü metotreksat adlı ilacın kullanımına iyi yanıt vermesidir. İlaca en iyi yanıt veren kanser türleri arasındadır. Bu nedenle erken teşhis ve tedavinin çok önemli olduğu bir hastalıktır. Bayanların hamile kaldıklarını anlar anlamaz doktora giderek mol gebeliği yönünden de izlenmeleri yararlı olacaktır.