Aşılama (Intrauterin İnseminasyon)

Normalde her kadın ayda bir yumurta üretir ve uygun bir zamanda ilişkiye girerse yaklaşık 1/5 inde gebelik gerçekleşir. Bir ay içinde üretilen yumurta sayısını artırarak, tam yumurtlama zamanı spermin rahim içerisine verilmesi aşılama  olarak adlandırılır. Bu işlemde amaç yumurtalıkların uyarılması ve 3-4 yumurta üretiminin sağlanması, sonrasında spermin rahim içine verilmesidir. Yumurtalıkları uyarmak amacıyla çeşitli ilaçlar kullanılmaktadır. Bunlar arasında en basit ve yan etkisi en az olanı klomifen sitrat (CC) adı verilen ilacın kullanımıdır. Klomifen kullanılan kadınlarda yumurtalıkların verdiği yanıt ve rahim iç tabakasının kalınlığı yakından izlenmelidir. Genelde klomifen tablet günde iki kez olarak 5 gün süreyle kullanılır.

Klomifen (CC) kullanımına yumurtalıkların yanıt vermemesi durumunda daha güçlü olan iğnelerin kullanılmasına geçilebilir. İğne kullanımı adetin 2. ya da 3. Günü başlar ve 8-14 gün kadar sürer. Bu ilaçların kullanımı çoğul gebelik ve yumurtalıkların aşırı uyarılması gibi yan etkilere neden olabilir. Bu nedenle mutlaka doktor kontrolünde kullanılmalıdır ve takipler vaginal ultrason ve kanda östrojen hormonunun bakılması ile sağlanmalıdır. Yumurtalık içinde folikül adı verilen ve içinde yumurtanın olduğu keseler belli bir büyüklüğe geldiğinde aşılama için planlama yapılır. Folikülün çatlamasını sağlayan bir iğne verilir ve 34-36 saat sonra sperm rahim içine injekte edilir.

Aşılama ile gebelik oranları için sperm sayısı 10 milyon /ml nin üstünde ve hareketliliği %40 ın üstünde olan çiftlerde daha yüksektir. Aşılama işlemi basitçe spermin rahim içine injeksiyonudur, ağrılı değildir.

Gebelik oranı bir aşılama denemesinde yaklaşık %15 civarındadır. Aşılama için uygun çiftlerde en fazla 3 ya da 4 aşılama yapılması önerilmektedir. Bu yöntemle başarı sağlanamadıysa tüp bebek yöntemine geçilmelidir.